Thursday 30 October 2008

Projekt: FOXX KINO

Yes! Biostols-projektet har rullat igång! Ringde in min brorson Oscar som snickarkonsult (han har novemberlov och inte hade nått annat inplanerat). Nu börjar det gå fort framåt! Som ni ser på bilden nedan lutar sig Oscar nöjt tillbaka och ser fram emot när farbror Karl köpt ett XBOX 360 och full-HD projektor så han får dominera ut farbror i rally-kurvorna eller på slagfältet.

Oscar ger tummen upp för farbror Karls projekt!

Har tillfälligt satt upp första biostolen för att se vad som behöver korrigeras innan jag fortsätter. Dessa biostolar är riktiga gamla biostols-klassiker från nått år långt tillbaka i tiden. Rejäl stoppning täckt med röd sammet. Inköpta av en annan hemmabio-fantast via blocket. Ingick gjorde sittdyna (med fjädring) och ryggstöd. Armstöd fanns inte till salu och hade varit svårt att få till själv i metall, så jag bestämde mig för att få in allt detta i en träkonstruktion! Efter mycket skissande och funderande hade jag ritningarna klara i huvudet. Detta var klart för några månader sen, men p.g.a. skolgången, med de senaste tentorna som "mållinje" så har detta projektet legat under is ett tag. Tänkte nu att skulle börja visa hur jag går tillväga och hur biostolarna växer fram! "Kino" är tyska och betyder bio... "FOXX" är en namnet på en nattklubb från en favoritfilm. Vet ni vilken?

Bottenplattan är mitt gamla skrivbord som jag klätt in i grå heltäckningsmatta och satt reglar under. Köpte ett gigantiskt matbord i massiv ek på fyndavdelningen på IKEA och kompletterade med allt annat på Hornbach. Med "allt annat" menar jag stålrör, träpinnar för utfyllnad av stålrören (dessa skall upp i armstöden), diverse lim, skruvar, muttrar, vinkel-konsoler, gråmatta, lång-plank, metallplattor. Ser ljust ut just nu och projektet går stadigt framåt! Har precis bestämt mig för att kapa 1-1½ dm på höjden för att komma ner i en skönare sittställning och inte minst inte behöva ha loftsängens sängkant precis ovanför övre synfältet för projektorvisningen. Småkorrigeringar alltså, men detta kräver en vinkelkap...något jag inte har i min verktygs samling... Men det löser jag. To be continued...

No comments: