Friday 26 September 2008

Seriositet

Ett konstigt ord... känns inte som det kommer fram så lätt genom munnen. Man måste stanna till för en millisekund och fundera på hur man verkligen ska uttrycka det. Men sen att leva upp till ordet och i dess rätta mening prioritera viktiga saker här i livet har tagit mig flera år.

Å ja(!), jag överlevde som ni förstår trots den ekonomiska torkan ända till denna 25:e dag i månaden. Idag kom lönen...men jag har fortfarande inte köpt något idag och planerar inte att göra det heller, för nu ska jag snart gå och lägga mig för att orka upp och köra taxi imorgon kl. 02.30! Jag är som ni förstår seriös! Det var inte så svårt som jag trodde att klara de föregående dagarna utan pengar, men aldrig tidigare har jag såååå gärna önskat äta pizza eller en baguette tillsammans med klasskamraterna. Det riktigt vattnades i munnen när man gick förbi dessa ställen och istället gick hem och fixade ihop nått som kunde stilla den återkommande hungern. Det var just det här med mat som jag befarade skulle bli ett problem med att leva några dagar utan cash, men jag hittade på både det ena och det andra man kunde blanda ihop och nu när jag ser tillbaka på det är jag glad att detta hände..för oj va mycket saker jag dammat av och äntligen ätit upp från skafferiet! Men nu har jag pengar igen även om man lärt sig att fördela ut tillgångarna lite bättre över månaden efter denna månad. Man måste helt enkelt bli lite seriösare även gällande budget och pengahantering hantering som student.

Kanske (och jag säger kanske, men ändå med stor förhoppning om att det verkligen är så) lyckas jag vara seriös med min skolgång på Chalmers längre än vad jag lyckats tidigare. Det har gått flera veckor nu och motivationen håller fortfarande i sig!! Otroligt skönt! Efter att ha fått full pott bonuspoäng med mig till tentan nu senast vid en dugga i fysik på tisdagen så gick jag nästan som på moln. Det är så enkelt när man förstår och framförallt vill göra. Visst är det seriöst att gå på Chalmers, men om det är vad jag vill göra så ska jag ju det. Och seriöst: jag vill studera klart på Chalmers. Matten för att lyckas i skolan är enkel. Min förhoppning är att gilla denna enkla uppställning även år 3, 4 och 5...efter att först å fråmst klarat mitt andra år på Chalmers.

5 år * (motivation + intelligens + seriositet + planering) = Examen

No comments: