Thursday 18 September 2008

Mordvapen till kurslitteratur & en 5-krona!

Tänkte att jag kunde visa en bild på mina tegelstenar till kurslitteratur i två två kurserna jag läser nu i läsperiod 1 på Chalmers. Här främst ser ni den med flest sidor. Applied Statistics inkluderar 945 sidor formler, text och förklarande bilder för att lära sig allt om statistikens praktiska verktyg...

Kurslitteratur för Dataanalys och statistik

Fysikboken, "Serway´s principles of Physics" (ligger uppslagen bortanför), täcker upp andra halvan av matbordet och dessa två böcker väger tillsammans nästan 4 kg. Det ger ett snitt på 2 kg per bok. Det har jag lärt mig ifrån just statistikboken. Tänka sig vad man kan hinna lära sig på två veckor på Chalmers. Skämt å sido så är det nu dessa två böcker som kommer ta upp väldigt många timmar av min vakna tid den kommande månaden. Sen skriver jag tentorna och kan förhoppningsvis få slänga ut dessa böcker genom fönstret i glädje över väl godkända betyg. Snacka går ju... Håll en tumme för mig gällande mina studier. Å håll den andra för att jag inte dödar någon förbipasserande när jag gör mina glädjekast...

Nu har studentlivet verkligen börjat. Kvar på bankkontot finns 5 kr och plånboken är tom. Så idag börjar jag det projekt jag valt att kalla "överleva på 5 kr fram till den 25:e".

Med i spelreglerna finns mitt extraknäck till helgen som kommer innebära en drickskassa som jag får rakt ner i fickan. Jag jobbar fredag, lördag och söndag natt. Ju mer jag ler, kör bra och är trevlig i största allmänhet, ju mer dricks får jag. Kylskåpet är relativt tomt så nu börjar jag plocka i skafferierna. Mmm..lite glutenfria kakor som jag tänkte bjuda min kompis Jonas på när han kommer förbi, men de gick visst ut 2006... De kan man nog äta. Som ni sen ser blottat på bilderna skymtar massor av havregryn till morgongröten (men ingen mjölk...suck), bakmöjligheter, bönor, råris, konserver med socker och C-vitamin, massa blåbärssoppa, "Soldatens ärtsoppa", mos och till och med sylt till gröten, blodpudding * 2, Kalles Guldkaviar å till och med lite morötter, sallad och potatis kvar...



...å massa annat gott lite här å där. Okej, matbiten blir inga problem. Transporter får numera ske med cykel eller snålåkning nån enstaka station med spårvagn eller stombuss där man inte behöver gå på där fram och stämpla (som man måste på vanliga bussar), för jag har inga pengar kvar på 100-(rabatt)-busskortet. Inga andra utgifter. Nolltolerans. Den 25:e smäller det. Då kommer den djupt efterlängtade augustilönen och CSN-pengarna. Men då är då och nu är nu. Några ytterligare lån än CSN-lånet tar jag då blankt inte, å när det blir ett litet projekt att klara det här ska jag inte ens låna pengar från nån kompis. Kanske ska jag sälja bäddsoffan som jag ändå planerar bli av med...ähh, det fixar jag senare, men det är ett alternativ om det mot förmodan skulle behövas. Frågan jag snarare ställer mig nu är vad jag ska göra med 5-kronan för att optimera mitt leverne... Köpa lingonsylt till blodpuddingen? Någon liter mjölk för halva priset på Willys då de reas ut p.g.a. kort datum? Köpa en 5:an-lott? Flipperspel? Har ni nått roligt och/eller smart förslag? Nu ska jag sova 5 kvart i timmen. En liten gåva jag fått. Tur att det är gratis dessutom.

1 comment:

Anonymous said...

Havregrynsgröt med blåbärssoppa, råris stekt med russin mmmm..Vad kan man mer begära? Dina brorsor åt chokladpudding till frukost när pengarna var slut under skidresan till alperna.Lycka till!ma