Wednesday 20 February 2008

Heldagskneg, omväg och semlor

Karl och en taxibil
Idag körde jag taxi mellan 05.00 och 16.00. Vanligtvis kör jag 12 h...
haha, ser nu att jag satt taxikortet bakåfram (se hur det ser ut nedan)

Idag körde jag taxi igen.
Merceders denna gången. Drog som önskat in några tusenlappar och för er som undrar vad man tjänar som taxi-chafför hos taxi Göteborg så är det inget hemligt: 37% på inkört belopp å på de kan lägga till lite ytterligare procent (klädsel-tillägg m.m.), för att sedan dra bort lite mer skatt så staten har råd med..ja allt vi behöver för vår trygghet här i livet, plus dricks, så en dag som denna körde jag in fjuttiga 2173 kr vilket jag alltså ändå får ut en dagslön på c:a 700 kr efter skatt. Snart har jag kört in allt som hela min 2 månaders taxiutbildning kostade mig...

Många orienterare i Norrköping bor i ett gamalt vattentorn

Hostattacker, överraskningar, sov- och arbetstimmar går om varandra just nu.
Portugallägret avslutades för min del som planerat redan på torsdagen. Flög då hem tillsammans med många andra orienterare direkt till Skavsta. Ja, en liten omväg för mig, men vänta ska ni få höra varför. Efter att ha flugit från Porto direkt till Skavsta slängde jag mig med LiU orienterare på flybuss till Norrköping för att tillsammans med några andra vältränade elitidrottare kunna kämpa mig igenom en timmes legendarisk "Rock-gympa" med Peter Holgersson. Det bör även tilläggas att jag och Petter Eriksson (19) sprang 60 minuter rullband för att pressa varandra lite extra detta gyllene träningstillfälle direkt efter en lång flygresa. Efter övernattning hos denne snälle Petter tågluffade jag mig nöjd ner till Göteborg dagen efter. Detta för att hinna till mina taxipass både lördag och söndag. Som ett brev på posten kom en förkylning smygandes för att dimpa ner med full kraft under måndagen. På onsdag är jag frisk igen.


Karl tar emot klubbkompisar med semlor!
Wernersson blev så otroligt lycklig för semlorna. "Happy hour!!!"

Förkylningen hindrar mig inte från att arbeta och hitta på roliga saker här i livet. Under söndagen lyckades jag pussla ihop mitt taxipass så jag hann uppvakta mina klubbkamrater som varit i Portugal fram till denna dag med semlor på flygplatsen. De vart alla måttligt till mycket förvånade och glada över att se en brett flinande (nybliven) taxichaffis i full mundering stå och hålla i välkomstskylt samt 8 färska semlor. Kul var det och framförallt var de alla värda detta efter en lång resdag från Porto! Genast efter att detta var gjort var jag tvungen att åka vidare för att lämna bilen till kollegan som denna gången skulle köra bilen på det efterföljande nattpasset.

Flera bilder som Lina Strand tagit hittas här: gmok.nu > Linas Portugal-bilder

No comments: