Monday 18 April 2011

Natt-SM på Gotland!!




Så var det då äntligen dags för natt-SM igen och denna gång på Gotland! Ett landskap som passar mig perfekt då det kräver mental styrka och koncentration för att bemästra om syftet är att orientera rätt. Eftersom löpning inte är min starka sida så satsar jag mer på att orientera ifrån de övriga. För två veckor sen tränade/tävlade vi ett litet gäng på Gotland i ett litet förberedande läger. Lustigt nog sprang alla tre GMOK'are bra de det nu gällde under SM-helgen. Mer om den resan kan man hitta på Viktoria Ernstssons blogginnlägg!


Glada killar på smart träningsläger. Foto Viktoria Erntsson

Ett litet bakslag, inför Natt-SM, var dock att jag redan dagarna innan fick beskedet att jag inte fick starta i huvudklassen (H21E) utan bara i H21E2. Dock var jag inte ensam utan hade inte minst min gotländske kamrat Brent Godman i min klass. Brent var taggad innan start och siktade på seger. Jag blev i och med detta lite mer taggad och tänkte att jag skulle kanske inte hoppas på seger, men väl att vinna över Brent....vilket iofs betyder samma sak efter att ha hört Brents offensiva målsättning.

Med starttid 22.15 så joggade jag iväg från start och släppte som vanligt före mig alla killar och tjejer som startade på samma minut. Trots min defensiva start vart inte vägvalet och kontrolltagningen av första kontrollen klockren. Skärpte mig betydligt till 2:an och tryckte dessutom gasen i botten. När jag stämplade vid tvåan så var jag i ledning och den ledningen höll jag hela vägen in i mål. Trots två mindre misstag och ett större så lyckades jag orientera ifrån de övriga i H21E2 och vann till slut med hela 1 minut och 31 sekunder. En utförligare genomgång av loppet finns i min digitala kartpärm och lättlästa sträcktider finns (tack vare Mats Troeng) här. Det blir goa elitserie- och rankingpoäng det, men framförallt var det en härlig känsla att se sig själv överst i en resultatlista igen. Mer sånt! ;)

Många i klubben var med på Gotlandsresan för att delta i såväl Natt-, som Sprint-SM. Det förstnämnda gick bra för klubben och Ola Martners brons, Johan Runessons fjärdeplats och Lina Strands sjätteplats var höjdpunkterna denna natt för oss i Göteborg-Majorna OK. På sprinte-kvalet (karta) sprang inte jag så snabbt (men förvisso rätt), men många andra klubbkompisar lyckades sätta det ena benet framför det andra snabbare än tillräckligt många andra löpare, och där med ta sig till A-final. A-finalen gick till största delen innanför Visbys ringmur och det var läckert bara det. Fick själv springa C-final och gjorde det helt okej (karta).

Riktigt klurig sprintorientering i Visby innerstad.

Till Gotland flög vi med Gotlandsflyg från (Säve till Visby) och det skär i mitt hjärta att behöva flyga, men då jag klimatkompenserar mina flygresor så känns det betydligt bättre. Eftersom resan tog en timme vart det fyra utsläppsrätter att betala för. Känns helt rätt att kunna förklara för sina barn sen i framtiden att pappa minsann klimatkompenserade då han levde loppan på glada 2000- & 2010-talet.

Att köpa individuella utsläppsrätter ombord (á 30 min) är inte fel.

Tack för en bra resa alla som gjorde den möjlig. Ingen nämnd, ingen glömd. Planen nu framöver är att skriva klart ett skolarbete som måste in idag (måndag) och sen plugga 100% inför en efterhängsen mattetenta som ska spikas...iaf klaras av. I kombination med detta ska jag träna och faktiskt tävla en hel del under påskhelgen då familjen kommer ner på besök! Rachel är tyvärr för mig, men glädjande nog för henne borta i Schweiz och njuter i vårvärmen tillsammans med sin familj! Önskar framförallt henne och sen även alla andra en riktigt glad påsk nu!


No comments: