Thursday 19 March 2009

Überraschigsbsuech!

Zürich, Schweiz, 12 mars. 18.20. Danke sehr, säger jag och blinkar åt personalen i Air Berlin-planet. Jag har precis landat i ett småkyligt, men stjärnklart favoritland. Zürich Flughafen är ganska stort, går lite vilse, men hittar snabbt rätt ändå. 18.46. Tar bussen till Altried och vidare med spårvagn 9 till Leugisland. Sms-svar från Rebecka Huber bekräftar att kusten är klar (Rachel fortfarande på spinning till 20.30) och det är bara att knacka på. Får extranyckel av henne. Tack och bock. Ahh, på plats i Rachels lägenhet (och Rebeckas & Rahels)! Tar en varm dusch, rakar bort skepparkransen. Len som en barnrumpa. 19.55. Dags att röja sina spår i lägenheten. Tvättar handfatet och gömmer min packning i Rebeckas rum. Dags att dra ut på jakt efter rosor. Vet ju att Rachel snart kommer hem och då kommer vilja äta efter hård träning och sen se på Germanys Next Top Model... Något jag faktiskt gärna kan avstå från att se. Låser dörren och tar spårvagnen till Glatt Zentrum. Stängningsdags... Köper ett halsband med hjärta av Swarovski-liknande kristaller... Sweet. Inga rosor fanns att köpa här. Måste ha. Jag ska ju vara extra romantisk vid överrasknings-momentet. Ringer till Rachel en snabbis(!). Snackar lite vardagsliv och undrar om hon fortfarande har lust att snacka lite över Skype ikväll kl. 22.00 som vi bestämt tidigare. Ja, det vill hon ;p Tar buss till Oerlikon Bahnhof. 20.50. Inga rosor här heller. Fortsätter in till Hauptbanhof (Centralstationen). Blume 300 öppet till midnatt. Stabilt!! Pekar på de tre 3 fetaste och självklart dyraste rosorna, ich wünche das haben, och expiditen adderar lite krimskrams så det ser snyggt ut... 30 franc. Deal. Tillbaka till Rachels lägenhet med tåg och spårvagn. 21.45. Står i entrén och funderar på vad jag ska säga... Kommer inte fram till nått. Lite nervös. 22.03. Ringer på dörren. Den tredje tjejen Rahel (utan c alltså) öppnar och ler mot mig..förstår direkt vem jag är och varför jag står där. Jag sticker in huvudet genom dörren och ser min Rachel gå in i hennes rum...helt ovetande om vem det var som ringde på dörren... (Kanske ville hon sätta sig vid datorn och Skype'a lite...?) Rahel ropar på Rachels uppmärksamhet. Hon vänder sig om och ljuder vaaaaa? Chock, glädje och nära till tårar. Japp, det blev ett lyckat överaskningsbesök!


Överraskade alltså flickvännen och gav oss därför tillfälle att fira 1-årsdagen tillsammans i fredags (förhållande sedan den 13 mars 2008). Allt var planerat av mig sedan långt tidigare och flygbiljetter beställda månaden innan. Som bonus på köpet fick jag sol varje dag och temperaturen utomhus steg till över 15 grader under fredagen. Väl inne i Rachels lägenhet gick temperaturen långt mer än så...


Rosor värmde extra gott i hennes hjärta, men gladast blev hon nog för att jag var hos henne istället för på träningsläger med klubben. Ibland gäller det att prioritera. Väl nere i Schweiz sprang jag också en OL-tävling mycket bra. Vann med 5 minuter. Dock kom hälseneinflamationen tillbaka och efter att ha kommit hem från Schweiz blev jag rejält förkyld. Jaja, lika bra att låta kroppen få bestämma och vila bort akilleshälen och halsinfektionen innan jag sätter fart fysiskt igen.


Med mig från Schweiz tar jag även goda minnen från rundvandring i Zürich's vackra innerstad och utsiktsplatser, vegetarisk middag, shopping, biobesök, timmar av bokläsning i skön stol vid Rachels universitet där hon studerar nu tills vidare, monopol-spelande med hennes familj hemma i Amriswil och många andra trevliga timmar...



PS. Behöver jag nämna att jag precis läst ut "Snabba Cash" eller märks det i skrivstilen i första stycket?? =)

No comments: