Tuesday 17 February 2009

Från varmt till kallt


Sitter nu hemma i min lilla lägenhet igen och ler vid tanken på de senaste dagarna i Spanien! Träningslägret blev som vanligt lyckat med sol, sanddyne- och bergsorientering, matbufféer och goa klubbkamrater och allt vad det innebär. Extra kul var ju självklart att Rachel följde med! Att vara på resande fot med nära och kära är underbart och viktigt enligt mig. Härnäst åker jag upp till Umeå 4 dagar i hopp om att kunna åka massa skidor och inte minst få träffa min kära syster Eva och hennes sambo Gustaf! Blir en snabb omställning mellan sommarvärmen vid Alicantes stränder till de minusgrader och vita snötäcket i Umeå. "Hemma mycket bra, men borta bäst...", kan man undra...

I Spanien hade jag med mig rullskidor. Fokus ligger ju på Vasaloppet. Vart inte mer än 2½ pass på rullskidorna i Spanien, men det får duga. Sägs ju att "det är tanken som räknas", även om det till Vasaloppet även gynnas med vältränade triceps. Denna snabba omställning från varmt till kallt som nu kommer att ske sker som tur vad inte på en gång. Umeås minusgrader acklimatiserar jag mig inför genom att tillbringa några dagar hemma i fuktigt och nollgradigt Göteborg. Självklart har jag studier att tugga mig igenom, men min studietakt på 75% (väntar in årskurs 2 på mitt program och går 100% med dem fr.o.m. 09/10) ger mig möjligheter till detta favoritleverne.

Men är det mitt favoritleverne? Frågan ställer jag till mig själv och kan inte riktigt komma med ett bra svar. Självklart finns det ju alltid fördelar med att leva ett lugnt och tryggt liv. Men det är ju inte alls vad jag verkar vilja göra. Jag lever ju här å där, upp & ner hela tiden... Skulle man sätta en GPS på mig och kolla på en månadssammanställning av den så skulle man bli åksjuk. Nja, lagom är alltid bäst och jag tror att jag med tiden nöjer mig med ett "normalare" och lugnare liv så jag får trygghet i mitt liv och inte minst så att andra kan lita och även dem känna trygghet i vem jag är. Men tills dess tänker jag leva på och vägrar låta den ena dagen vara den andra lik. Man lever bara en gång och jag har mycket att upptäcka, lära och prova på. Framtiden kommer ju ändå vare sig man väntar eller gör nått.


Jaha, nu vart ju allt kristallklart. Nja, jag får fundera vidare på hur jag vill leva och tills jag kommer på den rätta vägen så ska jag försöka prioritera rätt...(Ett tips jag fått från många...inte minst flickvännen, gode klasskompisen Simon, mamma, pappa och syrran). Ska bli riktigt kul att hälsa på min älskade syster uppe i Umeå igen! Flyger upp på fredag eftermiddag. Men nu: utbildningen! Industriell verksamhetsutveckling. Dagens uppgift är att fixa till min beskärda del i det projekt vi alla klasskamrater fått: Att förbättra verksamheten för det tragiskt oorganiserade företaget Bläck AB (påhittat) som tillverkar pennor i Sverige. Jag tar hand om kvalitets-kontroll-delen. Lite Poka-Yoke, TQM och Lean production så ska ni nog se att företaget kommer på fötterna igen...

No comments: