Saturday 5 May 2012

När 21 blir 113

Köln, 2011, senaste halvmaran.
Jag fick en tanke; "Varför inte utöka 12:e majs stora utmaning; Göteborgsvarvet, å köra en egen HalvIronman istället". Ni vet en sån där tanke som man bara fäster sig vid. En tvångstanke helt enkelt.

Men är det genomförbart? Är jag nog tränad för denna utmaning? Är Valhallabadet öppet på lördag morgon? Kan jag lösa logistiken själv? Kan jag med att stå i första startledet på Gbgvarvet och dra lite i handbromsen så jag inte behöver lägga mig halvvägs, typ vid Lindholmen, och och pusta av utmattning? Svaret blir JA på alla frågor, så jag kommer göra det!

Prel. tidsplanen är som följer;
Kl. 08:30 Start för 1,95 km simning. [39 längder i 50-metersbasängen]
Kl. 09:30 Start för 90 km cykling. [bana]
Kl. 13.30 Start för Göteborgsvarvet, 21 km löpning. [bana] [film]
Kl. 15:XX målgång för min första HalvIronman.
(Totalt: Ett triathlon-pass på 113 km, c:a 6-7 timmar träning och ett oförglömligt minne.)

Som ni kanske kan förstå blir det lite säker "strötid" emellan bytena, men det bjuder jag gärna kroppen på och jag kommer dessutom försöka passa på att fylla på med extra energi då. Det kommer ju en morgondag och så vidare. Detta är ju inte en tävling, utan snarare en experimentell träning jag gör. Rättare sagt den längsta träningen jag någonsin gjort.

Till sist kanske nån av er där ute ändå ställer sig frågan varför? Jo, det ska jag säga er. Mitt stora mål för året är ju att genomföra en hel Ironman den 18 augusti. Det vill jag göra väl förberedd. Jag kommer ha riktigt roligt i sommar och tiden går ju extra fort när man har roligt, så därför anser jag det lämpligt att känna på hur kroppen reagerar på detta redan nu i maj. Jag har tränat bra, samtidigt som jag inte känner ett otroligt behov av att slå mitt PB på Göteborgsvarvet (1:22:53 från 2011). Som sista kommentar vill jag önska er alla en fortsatt varm och go vår! Sätt upp egna mål och delmål och ha skoj på vägen! 

Med vänliga hälsningar från
Karl Tiselius, lycklig GoTri-deltagare 2012

No comments: