Thursday 14 October 2010

NSM eller inte?

Känner mig lite kluven gällande Nordiska Studentmästerskapen (Orientering) i mitten av november. Ska jag anmäla mig eller inte? Kallt å jävligt brukar det vara vädermässigt, men i tidigare/vanliga fall mycket OL-vänner som tillsammans med rikliga mängder alkohol värmer upp tillvaron. Intresset för alkoholkonsumtion på fest har dock svalnat i och med att man nu har det stadigt med flickvän å inte partar fullt ös längre, likt en sökande (läs: kåt) singelkille med skulle göra. Alkohol är dessutom inte bra för satsande idrottare, eller som min tränare på idrotts/OL-gymnasiet; Jack Björnsen kort och gott uttryckte det: "Det finns en gräns; å den är noll". vi skrattade åt uttrycket förut, men vid närmare eftertanke nu så är det i mångt och mycket helt rätt fokuserat från en elitidrottare på idrottsgymnasium med landslag som målsättning. Detta återkopplar verkligen till mitt gigantiska och mycket utredande tidigare inlägg (som jag skrev dagen innan här) gällande fokus i livet och målställningen som saknades för mig.

Nåja, åter till frågan. Alternativet till att delta är att inte delta. Då skulle man kunna stanna hemma, plugga lite på helgdagarna, träna goa pass och kolla på en film eller två. Dessutom skulle man ju kunna komma på någonting helt annat med tjejen eller kanske ännu bättre haka på nån klasskompis på nått skoj. Men vad är roligare än socialt tjafs och orientering kombinerat egentligen? Mjo, ser man på schemat (saxat från NSM's hemsida) så ser det ju riktigt skoj ut och i så fall skulle det ju vara ett gäng orienterare från Chalmers OL som åker upp för att delta på detta;

    Fredag:
  • Tävling: Nattsprint
  • Nöje: OL-pub
    Lördag:
  • Tävling: Långdistans
  • Nöje: Bankett
    Söndag:
  • Tävling: Stafett
Målet då skulle vara att (faktiskt) komma topp 10 på nattsprinten (trots att jag är relativt otränad), träna på att ha riktigt kul i både skog och socialt. Självklart skulle detta betyda att jag helgen innan ser till att ha pluggat och gjort mig värd att ta "ledigt". Något jag inte nämnt tidigare är att jag parallellt med 100% masterstudier på Chalmers faktiskt pluggar 25% tyska på distans från Dalarna också. Mitt långsiktiga mål enligt slutpläderingen i mitt senaste inlägg är ju att kunna skaffa ett jobb i Zürich (i Schweiz). Ett plus om inte krav är ju då att kunna det lokala språket, även om nog engelskan är det officiella språket inom många företag jag kommer kunna jobba inom.

Nåja, tyskan ligger trots allt bara 4:a på min prioriteringslista har jag kommit fram till. Först ligger studier på Chalmers, sen träning för att vara vältränad och må bra och sen på 3:e plats övriga bonussysslor så som att just lära sig tyska, blogga, 'inreda' lägenheten, kolla på teknikprylar, kolla på film eller sortera gamla fotografier. För att återigen återgå till mina ansträngningar om att bestämma mig för ett svar på grundfrågan i detta inlägg så är det ju en fråga om prioritering och fokus. Har ett dygn på mig att fundera. Påverka mig gärna hit eller dit.

Nu ska jag fortsätta plugga och sen åka backintervaller på rullskidor med brorsan Peter m.fl.! Solen skiner i Göteborg! Fånga dagen!

1 comment:

Anonymous said...

Hej Karl! Ledsen att jag kontaktar dig om detta, du måste undra vad jag är för en stolle;-) Men..vad jag förstått känner du Ola Martner väl? Jag får inte tag på honom där han är på andra sidan havet och undrade om du kanske kunde hjälpa mig med detta..? Min mejl är elin.m.johansson@hotmail.com. Om du kunde skicka dit vore jag väldigt tacksam! Tack på förhand/Elin