Thursday 29 July 2010

Vilken sommar!

Jag har hur mycket som helst att skriva av mig om gällande sommaren som varit och även sommarentiden som är kvar. Har på tok för mycket att berätta om sommarjobbet som lägerchef på Konfa2010, men även dagarna i Dalarna då jag bl.a. arrangerade en ultrasprint hemma hos och på mamma och pappas nya tomt, men framförallt massor från semesterveckorna i Schweiz. Väntar därför tills jag har tid och lust att sätta mig ner och dela med mig av massa skoj i text-, video-, och bildform här på bloggen tills långt senare. Just nu sitter jag uppe på ett bergshotell i området Wallis (stor dal + berg i Alperna) i mitten av Schweiz. Riederalp heter byn här. Har nämligen lurat med mig mina föräldrar till Schweiz för att delta i både Tour-O-Swiss och Veteran-VM (det sista är det bara pappa som deltar i). Vi har det (tillsammans med 249 andra lyckliga deltagare på touren denna veckan) hur bra som helst och får uppleva så mycket spännande och vackert.

På förmiddagen idag var det sista officiella orienterings tävlingen och den gick uppe på 2065-2340 meters höjd. Själv hade jag 8,3 km och jag ser verkligen fram emot att få lägga ut denna sista etapp i mitt digitala kartarkiv. Kan ge en liten aptitretare genom att lägga ut gps-rutten som den såg ut i QuickRoute på blankt underlag.

Naturlig tempoväxling och bra orientering! More to come... =)

De första två etapperna (en stads-OL med sprintkaraktär, men medeldistans, och en sprint i Apenzell, ligger redan arkiverat (http://karltiselius.se/kartor/) då jag självklart springer med gps för att utvecklas ytterligare som orienterare. Nu även med pulsband för att se på vart och när jag presterar eller inte presterar fysiskt bra under tävlingarna. Pappa kutar på bra, men tycker orienteringen här är riktigt klurig, så ännu väntar vi på att han ska gå under 10 min/km och ta en seger i H65-klassen.. Vi tror dock båda att han kommer få koll på både kontrolltagning och rätt tempoväxling inför Veteran-VM som börjar på lördag. Kanske inte seger då redan, men siktet har både han som deltagare och jag som coach inställt på A- eller åtminstone B-final på sprinten eller lången.

Nu ska jag gå till Wellness-center och unna mig en spa-behandling, jacuzzi och troligtiv lite bastu. Hoppas ni alla har det bra på er semester! Välkommen åter då jag lyckats komma åt en scanner så jag kan lägga ut de sista kartorna också och sen inte minst hinna sätta mig ner och skriva av mig allt som hänt sen sommaren började.
Auf Wiedersehen!

No comments: