Wednesday 19 May 2010

Karl "nightfox" Tiselius

Mitt smeknamn "nightfox", som används främst inom främst orienteringskretsarpassar mig bra än idag. Smeknamnet gjorde sin entré nångång i början på OL-gymnasietiden och har hängt på mig troget sen dess. Det ger en internationell klang och då jag har många internationella OL-kamrater så är det befogat. Det antyder också till att jag är nattdjur, vilket jag förvisso inte är, men då tanken är att jag ska leverera och prestera på topp nattetid så gör jag ofta det. Sist men inte minst är jag listig som en räv i många avseenden. på senaste tiden har jag försökt att fokusera rätt och prioritera de viktigaste sakerna i livet. Att vara listig ur den aspekten är viktigt för mig, men att jag sedan orienterar listigt som en räv är upp till mig att klara av. Att vara riktigt duktig på orientering är ingenting man föds till utan någonting man får träna upp. Att jag av nån anledning blev extra bra på nattorientering, tog ett natt-SM silver som nybliven junior och sedan dess motiverat radat upp bra nattlopp har gjort att smeknamnet nightfox är Karl Tiselius.

Ett halvdåligt försök gjordes 2004 att sno mitt smeknamn (Francois "Nightfox" Toulour, se själva i;
(http://www.youtube.com/watch?v=zQl1hc5Imi4), men skaparna bakom filmen Oceans Twelve har bett om ursäkt och försöket att ta mitt smeknamn ska inte upprepas.

Hur som hellst drog riktiga nightox över till Gotland för att springa "För-SM" och flickvännen Rachel hängde glatt på (första gången på Gotland). Detta i ett strategiskt försök att motivera sig till hårdare OL-pass och träna inför natt-SM 2011 som går på denna fantastiska ö. Orienteringen där är mycket klurig och det krävs minst sagt en listig OL-personlighet för att behärska de platta landskapet på natten. Gotlandsbesöket har jag redan bloggat om och därefter var det ganska snabbt dags för 10-mila. Kartor, banor och vägval ligger ute i digitala kartarkivet:


Även där orienterade jag bra även om jag där, precis som på alla andra tävlingar, kan löpa fram i skog och mark som jag t.ex. gjorde den 11 september 2001 där i skogarna kring Alftas slalombacke på natt SM. Nu ska jag sluta snacka nightfox och orientering. I vår hall har vi precis satt upp ett nyckelskåp jag vann 11 september 2001. Välkommen att komma och kolla på det och mycket annat.

No comments: