Friday 3 April 2009

Digital kartpärm på väg!

Ett vägval jag gjorde för 2 år sen var ju att starta en blogg och på så sätt delge vad jag hittar på i livet. Nu ska jag ta ytterligare ett steg gällande att visa vägval för andra ute på internet. Nytt projekt på g alltså!

Tänkte vänta till efter sista tentan som är om 1½ vecka, men jag kunde inte hålla mig från att starta upp det så smått. Jag ska, som jag nämnde i ett tidigare inlägg, ha en digital kartpärm liggandes på internet. Orienteringskartorna, banorna samt mina vägval skall offentliggöras. Som orienterare reser man runt otroligt mycket och det är nånting positivt som jag hoppas kunna visa med detta projekt också. Alla platser man får se. Alla terrängtyper man får springa i.

Det som krävs för att tekniskt lyckas med att upprätta en digital kartpärm á la Mats Troeng är en GPS-klocka, scanner, internetuppkoppling, domän-server och att jag fortsätter springa tävlingar och håller rätt på mina kartor efter tävling. Självklart behövs det en Mats Troeng också, eftersom jag använder de programvaror han utvecklat (DOMA och QuickRoute). Sen tidigare har jag Winsplits Pro och jag kan inte göra annat än å buga och bocka inför Mats som lägger ner all tid på detta... Valet att donera en slant till honom var enkelt. Mer kommer så fort jag har pengar igen...(ska bara sälja mitt Xbox 360). Tanken med allt detta, som har med en digital kartpärm å göra, är att jag vill utvecklas lite ytterligare som elit-orienterare och även på ett enklare sätt visa för min coach, klubbkamrater och andra intresserade likasinnade hur jag orienterar. Det kommer enkelt att löpande ladda upp kartor och vägval. Dessutom blir det stilrent. Ikväll springer jag "Hjortnatta" i Alingsås och mitt mål blir självklart att kunna visa bra nattorienterings-vägval i min digitala kartpärm.
Senaste OL-träningen, genomförd tillsammans med Philip Sauter (klubbkamrat i GMOK från Schweiz) sydost om Lindome, är bearbetad i QuickRoute med vägvalet som min Garmin Forerunner 305 registrerade mina vägval.
Se kartan genom att klicka på den.

Nu har jag alltså köpt en egen internet-adress/"domän", karltiselius.se, från one.com och som det känns nu kommer jag skapa en portal som förstasida där, där man kan ta tre vägval: kartor, blogg och bildgalleri....
Den som lever får se...


Mats Troeng! Tack för ditt arbete för orienteringssporten!
PS. Angående förra inlägget...April april!

No comments: