Thursday 26 February 2009

Med fokus på Vasaloppet

Så var det dags till helgen! Jag har precis köpt en startplats och detta innebär att jag på söndag kör mitt 7:e vasalopp! Det ska bli med stort nöje jag återigen antar denna 90 kilometer långa utmaning mellan Sälen och Mora. För att formtoppa mig tillbringade jag 4 dygn uppe i Umeå och är nu på plats i Dalarna för att invänta stundens allvar.

David "Indianen" Holmström inspirerar mig det där lilla extra till att verkligen prestera på topp och hans bedrift förra året; Att konstant ta placeringar och detta i topp-200 skiktet får mig att buga och bocka. Lycka till i år David! Just det här med att leva upp till sina egna förväntningar är något som är mycket psykiskt jobbigt. Speciellt på ett så långt och fysistk ansträngande lopp som Vasaloppet där inget får gå fel, men så mycket kan göra det... I år åker jag faktiskt för Göteborg-Majorna OK då jag inte längre är medlem i OK Kåre. Vi är fler från GMOK som åker och jag ska nu erkänna att mitt största mål är att bli bäst i klubben, vilket blir mycket svårt att uppfylla!! Både Ola Martner och Kristoffer Sideby är på papperet bättre, men sån tur då att jag gillar att slå från underläge och överraska prestationsmässigt.

I Umeå var det mycket snö och några minusgrader. Landade på fredag eftermiddag och lite extra kul var ju att få åka med Svenska fotbolls förbundets egna plan upp!

Gissa om jag utnyttjade tiden till att åka skidor! Jag har faktiskt precis köpt nya skidor, bindning och pjäxor och hann glädjande nog få med dem stenslipade upp till Umeå! Valla fick jag göra hos jämnåriga ungdoms-orienterings-kamraten Marcus Andersson som bor ett stenkast från Eva och Gustaf. Träningslägret i Umeå blev som följer;

Lördag
  • (fm) Lugn snabbdistans 1½ h med Marcus Andersson och Erik Lind
  • (em) Distans 3 h själv
Söndag
  • (morgon) Distans med impulsintervaller 2½ h med Elin Vedin
  • (em) Fika + Bio = VILA
Måndag
  • (fm) Studier = VILA
  • (lunch) Backintervaller med fokus på hjärta/armar 1 h med Elin
  • (kväll) Stads-OL intervaller* med Myggans OS
Tisdag
  • (fm) Snabbdistans 2 timmar i fint väder
  • (em) Hemresa till Göteborg med Malmö Aviation.
*Inte klassiska skidor på fötterna, utan tack till Marcus som lånade ut sina dubbade löparskor

Jag har startnummer 2430 på söndag och ni kan följa mig via sms här eller med karta online här. Håll en tumme för mig så lovar jag att göra mitt bästa!

Bloggarkiv: Vasaloppet 2008

No comments: