Monday 11 February 2008

Vägval: Portugal

Karl ligger steget före världsmästaren Niklas Jonasson i skogen
En säker GMOK rygg att hänga passar även för världsmästare.

Hej där hemma!! Lyckades precis trassla mig in på ett trådlöst internet på hotellet och slänger mig då självklart genast in för att uppdatera denna, min käraste och 99% egoistiska, webbsida. Här i Portugal har vi det varmt och skönt! Ett träningsläger är vad som gäller och vi har inlett med tävlingar den första helgen, varvat med lite allt möjligt i vår omnejd och på det 4-stjärniga hotell som vi så lyckligt bor på.
Om jag ska avge en lite personlig rapport så kan jag glatt meddela att formen är god och jag trivs bra här i Portugal. Springer fort, äter mycket och trivs med mina rese-kamrater. I helgen har vi alltså endast tävlat och nu följer träningslägret i normal träningsform.

Mån fm. Långpass em. Styrka och tennis.
Tis fm. Stafett-träning tillsammans med andra klubbar som t.ex. IKHP, Mora, och Domnarvet. em. OL-teknik
Ons. Upp i bergen för två pass...
Tor. Hemfärd för Simon och mig (övriga stannar kvar till Söndag)
Fler länkar under. Och fler rapporter kommer förhoppningsvis, samt eventuellt även lite bilder!


Karl tränar i bar överkropp i soligt Portugal
En Forerunner visar exakt hur du springer...
vilken hastighet, puls och sträcktid du har...
dock inte singeltjejer inom 50 m radie *suck*

Klubbkompisen Anders Axenborg och jag har ju köpt varsinn Garmin Forerunner 305 på Ebay i USA (för endast 1400 kr). Otroligt vad man kan analysera mycket med denna lilla pryl...och om ni vill se hur vi sprang (karta plus exakta vägval) så kan ni ladda ner programmet QuickRoute (á la Mats Troeng) genom att följa länken långt ner i detta inlägg. Sedan behöver du våra GPS-registrerade vägval som du av får av mig via mail! Detta för att jag vill ha lite koll på intresse för allt jag håller på med här. Vore jätteskoj om du skulle vilja se vad tekniken innebär och vilket resultat det ger, så maila mig och önska vägvals-filer! Du får då en xml-fil innehållandes karta & vägval. Menyn du har att välja mellan är följande (löpare & bana):
Karl (22:a medeldistansen), Axe (23:a medeldistansen), Mattias "Vagnis" Karlsson (1:a långdistansen, hade egen, och hans vägval är patentbelagt och kostar 5 euro), Axe (16:e långdistansen), Ola M (21:a långdistansen, lånade Karls), Karl (felstämpling långdistansen)

Snabbguide:
Ladda ner och installera Quickroute.
Ladda ner vägvalen till önskad mapp. Packa upp på önskad plats.
Öppna Quickroute och öppna önskad löpares vägval-fil (xml).
Analysera vägval genom att dels se linjen, men även att hålla musen över önskad dela av vägval för att se exakt hastighet och puls (ingen puls på Axenborgs medeldistans).


Bildexempel på hur det kan se ut i QuickRoute
Ett visnings exempel från Mats Troengs läckra program!


Träningsläger-webbsida-länk

Länkar:
miravillas.com (hotell som vi bor på)
wre.ori-estarreja.com/ (tävlings-webbsida)
matstroeng.se/quickroute/ (QuickRoute-programmet)
ori-estarreja.com/ (träningsläger-hemsida)
wre.ori-estarreja.com/...final_results (resultat-webbsida)
gmok.nu/ (Min orienteringsklubbs webbsida)(Nu gammal och utbytt till gmok.se)

No comments: