Wednesday 1 April 2009

Tagen på bar gärning direkt

Jag blev uppringd av direkt av agent på Warner Music Group efter att ha laddat ner låten "Stars are blind" med Paris Hilton i natt via The Piratbay. IPRED-lagen trädde ikraft och musikbolagen är verkligen på hugget...

Thomas, som han hette, ringde inatt kl. 01.35 då jag som så ofta satt och nattugglade... Satt dessförinnan i mina biostolar och sneglade upp på min fiberoptik-stjärnhimmel... Fick en tvångstanke om att ladda ner Stars Are Blind av Paris Hilton. Hade helt glömt bort att det var denna natt kl. 00.00 som IPRED-lagen satte igång. Ovetande om detta surfade jag ut i "piratviken" och sökte på Paris Hilton. Tydligen har agenter på Warner fått tillgång till IP-adresser och kunde då direkt börja söka rätt på kontaktinformation.

Nedladdningsklicket blev följaktligen ett rejält snetramp från min sida och när jag laddat ner hela låten ringde det på min mobiltelefon. Samtalet, med risk för att jag inte återger det ordagrant, blev rätt roligt och följer här;

-Hej Karl! Va bra att du lagt ut din information på hitta.se!
-Hej! Vem är du?
-Thomas Hudson. Jobbar på Warner Music Group.
-Okeeej...
-Du har precis laddat ner en låt från en av våra mer kända artister.
-Nej, det har jag inte...eller vad...?? vem då?
-Jo, det har du. Stars Are Blind med Hilton...Paris Hilton.
-Ahhaa, jo oj, en låt...förlåt.
-Ja, den måste du betala för. En låt 2$. Dock kan det vara bra att veta att vi för tillfället har ett specialerbjudande på 3 låtar från just Paris Hilton för 5$ (~43 kr). Så nu gör du enklast i att gå in och betala in detta till (parishiltonrecords) BG. 5467-2349 och märk betalningen "KT-rättelse-PH", annars väcker vi direkt åtal och det blir en jobbig process för dig.
-Okej.
-Vadå okej?
-Okej..jag betalar...
-Bra. Men då får jag tacka för mig. Å du! Ha en bra dag!

Tur att jag gav vika och betalade direkt. Offren samlar redan material och kommer väcka åtal vart efter tiden går nu...
Läs själv i GP: Första Ipredfallet till domstol

- Lyssna GRATIS(!) på den förrädiska låten här -

Tur också att låten är såå bra! Party party, värt varenda krona! Klart och betart, men nu ska jag gå å lägga mig...

PS. Denna händelse, att bli påkommen för någonting olagligt, är och kommer vara väldigt psykiskt jobbig och jag skulle uppskatta ditt genom att få kommentarer!

7 comments:

Erik Toresson said...

Shit! Det är ju helt sjukt! Vad ska man ta sig till nu då?

Oscar Almgren said...

Inget första april skämt?

Lisen said...

Mjaaa, publicerat på första april...? ;)

Karl Tiselius said...

Ja, självklart "April April", men jag gjorde så gott jag kunde ;p

Brentman said...

Haha, gick på det först men kolla upp det sen genom att läsa om Ipred och bolagen måste faktiskt ha domstols beslut för att få uppgifter!!!

Lisen said...

Hahaha ja men jag kan säga att jag gick på det! Tills jag gick in på svd.se för att se om det var sant med IPRED-lagen och då såg jag att det va 1 april... :)

Hampus said...

Shit vad lurad jag blev. Tänkte inte på 1:a april nu:)